سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش بسیاری در تصادفات بازی می نماید در حال حاضر کمربند ایمنی کمربند سفت کن و کیسه هوا موثرترین سیستمهای محافظت در هنگام تصادف شدید به شمار می روند وقتی سرعت اتومبیل از 40 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد کمربند به تنهایی کافی نیست تحقیقات پس از حوادث رانندگی نشان داده است که در 68 درصد موارد کیسه هوا سطح خوبی را تامین می کند بر اساس بررسی های به عمل امده پیش بینی می شود که اگر  خودروها در سرتاسر جهان به کیسه هوا مجهز شوند تعدا د مقتولان حوداث رانندگی در هر سال بیش از 50000 نفر کاهش می یابد روشی که امروزه برای ساخت کیسه هوا متداولتر است مجتمع کردن اجزای لازم به صورت یک واحد است بدین ترتیب مقدار سیمکشی و اتصالات کاهش و اعتماد پذیری سیستم افزایش می یابد نوعی  سیستم پایش را نیز باید در کیسه هوا تعبیه کرد زیرا این کیسه را نمی توان امتحان کرد و اصولا فقط  یک بار کار می کند

زمان های مهم 

وقتی خودرویی با سرعت حدود 35 کیلومتر در ساعت از طرف جلو تصادف کند رویدادهای زیر به ترتیب رخ می دهند:

1- در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا می کند و کیسه هوا در  استانه راه اندازی قرار می گیرد.

2- مشتعل ساز سوخت موجود در باد کننده را مشتعل می کند.

4- پس از حدود 30 میلی ثانیه کیسه هوا باز می شود و راننده به جلو پرتاب شده و کمربند ایمنی بسته به نوع آن قفل یا سفت شده است.

5- در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا باد شده است و تکانه راننده را جذب می کند.

6- در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد راننده به عقب بر می گردد و باد کیسه هوا از سوراخهای جانبی آن خالی می شود تا راننده دید پیدا کند.

 

اجزا و مدار کیسه هوا

کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده است و از داخل استر دارد پیش از آن که کیسه هوا باد شود  تا شده است و زیر درپوش مناسبی قرار دارد این پوشش با خطوط گسست خاصی طراحی شده است در اطراف کیسه هوا سوراخهای تعبیه شده است که پس از عمل کردن کیسه به سرعت باد آن را خالی می کنند حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160لیتر است

مدار پایش این سیستم یک چراغ هشدار دهنده دارد این چراغ راننده را از خرابی سیستم مطلع می کند و بخش مهمی از مدار پایش است بعضی از سازندگان برای افزایش اعتماد پذیری سیستم هشدار دهنده از دو چراغ  استفاده می کنند

باد کننده آتشی و مشتعل ساز را می توان با هم بررسی کرد باد کننده کیسه هوای راننده در وسط  فلکه فرمان تعبیه شده است این باد کننده حاوی تعدادی قرص سوخت است که در یک محفظه احتراق قرار دارند. 

 

 مشتعل ساز از خازنهای پر تشکیل می شود که جرقه ای برای اشتعال سوخت ایجاد می کند قرصهای سوخت به سرعت می سوزند و مقدار معینی گاز نیتروژن با فشار معین تولید می کنند این گاز از فیلتری می گذرد و وارد کیسه هوا می شود و ان را باد می کند وقتی کیسه باد شد از زیر پوشش خود بیرون میزند پس از اماده شدن کیسه هوا مقدار کمی هیدرو کسید سدیم در آن و در فضای داخل خودرو وجود خواهد داشت در هنگام باز کردن سیستم کار کرده و تمیز کردن اتاق خودرو باید از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کرد.

 

فیزیک فعال شدن کیسه هوای خودرو  و حسگر مربوطه

در جلوی خودرو دو سنسور بکار رفته که در دو طرف خودرو و قسمت محفظه چرخ‌ها قرار گرفته‌اند و به‌ وسیله سیم به واحد کنترل مرکزی ارتباط دارند. در هنگام برخورد و ضربهٔ شدید، یک سنسور الکترومکانیکی به کار می‌افتد و به دستگاه کنترل مرکزی هشدار می‌دهد. دستگاه کنترل مرکزی، جریان مدار پر شده خازنی را برای سوزاندن سوخت جامدی که در محفظه ایربگ قرار دارد به کار می‌اندازد. بخار حاصل از گاز تولید شده به سرعت کیسه را پر می‌کند.همزمان با آن کمربند ایمنی سفت گردیده و راننده را به صندلی می‌چسباند.  

حسگرهای برخورد به صورت های مختلفی ساخته می شوند. یکی از انوع حسگر های برخورد شتاب سنج ها می باشند که فقط شتاب منفی را اندازه گرفته و به آن واکنش نشان می دهد.

شتاب سنج های خازنی از تغییر در فضای بین صفحه های خازن ، برای آشکار کردن شتاب استفاده می کنند . بطوریکه با یک صفحه متحرک معلق ، بالای یک صفحة ثابت ، ظرفیت بین صفحه ها ، وقتی که صفحة متحرک حرکت کند ، تغییر خواهد کرد . این تغییر ، می تواند آشکار شود. 

به طور مفهومی، یک شتاب سنج مانند یک جسم میرا کننده روی یک فنر عمل می کند. هنگامی که شتاب سنج با شتابی حرکت می کند، جسم به اندازه ای جابجا می شود که نیروی وارد شده از فنر به جسم، جسم را با شتابی برابر شتاب بدنه ی شتاب سنج حرکت دهد. سپس با اندازه گیری میزان جابجایی مقدار شتاب اندازه گیری می شود.   

 

 

 

راه اندازی سیستم 

یک مبدل ولتاژ ، ولتاژ باتری را تا 35 ولت افزایش داده و یک خازن الکتریکی را شارژ می کند . این انرژی الکتریکی در تمام طول رانندگی در خازن ذخیره می شود . در موقع تصادف انرژی خازن قطع می شود ، انرژی ذخیره شده خازن برای فعال نمودن گاز کیسه هوا ، تخلیه می گردد .

 

چراغ نشاندهنده فعال بودن کیسه ایمنی

وقتی کلید آماده بودن سیستم ایمنی روشن شود ، چراغ مربوطه نیز روشن می شود و پس از تقریباً 6 ثانیه خاموش می گردد یعنی در این حالت سیستم آماده بوده و قابل استفاده است .