۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

فکر می کنید دلیل یخ زدن این مایع چیست؟

                     

 

دلیل یخ زدن این مایع را در قسمت نظر برای ما بنویسید.

۲۲ آذر ۹۳ ، ۲۳:۳۶ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

انرژی

        

۲۱ آذر ۹۳ ، ۲۱:۱۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

زنگ تفریح

 

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۱:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

اطلاعیه

                                 

۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۱:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

واکنش زنجیری شکافت

                 

۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۰:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

آینه‌ها

هر سطحی که بتواند اشعه تابیده شده را منعکس کند، آینه نامیده می‌شود معمولا آینه شیشه‌های صیقلی و صافی هستند که یک طرف آنها جیوه اندود شده است

 

قوانین بازتاب در آینه‌ها

  1. پرتو تابش ، پرتو بازتاب و خط عمود بر سطح آینه در نقطه تابش ، هر سه در یک صفحه‌اند.
  2. زاویه تابش (i) و زاویه بازتاب (r) همواره با هم برابرند. (i=r)
  3. زاویه تابش و زاویه بازتاب همواره نسبت به خط عمود بر سطح آینه سنجیده می‌شود. نه نسبت به سطح خود آینه.
˚i+α=90

جسم و تصویر در آینه

تصویر حقیقی

پرتوهای تابش و بازتابشی که از سطح آینه به چشم می‌رسند، پرتوهای حقیقی می‌گویند. تصویر حاصل از پرتوهای بازتابی حقیقی را تصویر حقیقی می‌گویند که می‌توان آنرا روی پرده تشکیل داد و یا از آن عکسبرداری کرد.

تصویر مجازی

اگر پرتوهای بازتابی از سطح آینه واگرا باشند، همدیگر را قطع نخواهد کرد مگر اینکه آنها را به صورت پرتوهای مجازی در پشت آینه امتداد دهیم تصویر حاصل از پرتوهای بازتابی حقیقی را تصویر حقیقی می‌گویند که می‌توان آن را روی پرده تشکیل داد یا از آن عکسبرداری کرد.

جسم مجازی

اگر پرتوهای بازتابی از سطح آینه واگرا باشند، همدیگر را قطع نخواهند کرد مگر اینکه آنها را به صورت پرتوهای مجازی در پشت آینه امتداد دهیم تصویر حاصل از این پرتوها تصویری مجازی خواهند بود که در پشت آینه تشکیل می‌شود و نمی‌توان آنرا روی پرده تشکیل داد.

جسم مجازی

اگر در مقابل پرتوهای بازتابی یک دستگاه نوری که تصویر حقیقی می‌دهد، دستگاه دیگری قرار دهیم، طوری که پرتوهای حقیقی مجبور باشند قبل از رسیدن به هم و تشکیل تصویر از دستگاه دوم عبور کنند، تصویر حقیقی بعنوان جسم مجازی برای دستگاه دوم عمل می‌کند.

    • از جسم حقیقی همواره پرتوهای واگرار به آینه یا عدسی می‌تابد. پس زمانی که گفته می‌شود پرتوهای همگرار به آینه یا عدسی برخورد کردند. منظور این است که جسم مجازی است.

انواع آینه

آینه تخت : سطحی است صاف و صیقلی و مسطح که بازتاب نور نه روی آن منظم است.

ویژگیهای تصویر در آینه تخت

  1. طول تصویر= طول جسم
  2. فاصله تصویر تا آینه= فاصله جسم تا آینه
  3. تصویر مجازی
  4. تصویر مستقیم دارای وارونی جانبی

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

پیل سوختی

مقدمه

سری پیل سوختی جهت تولید انرژی با راندمان بهینه ، نیازمند تجهیزات جانبی بنام سیستم پیل سوختی است که شرایط بهینه عملکرد برای پیل سوختی ، شامل خلوص سوخت ، مقدار هوا و سوخت ورودی به سری پیل سوختی ، رطوبت گازها و مدیریت آب ، کنترل دما و نهایتا فشار گازها در سیستم و سری پیل سوختی را کنترل نمایند. یک سیستم پیل سوختی را می‌توان به سه قسمت عمده شامل بخش سوخت رسانی (مبدل سوخت و سیستم ذخیره هیدروژن) ، بخش تولید انرژی شامل سری پیل سوختی و سیستم کنترل رطوبت ، فشار ، دما و دبی گازها و نهایتا بخش تبدیل انرژی که مربوط به فصل مشترک بین پیل سوختی و مصرف کننده برق جهت تبدیل جریان و ولتاژ برق به ولتاژ و جریان مناسب می‌باشد، تقسیم نمود.

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

جدول پیشوند ها

                
۲۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۴ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهدی حیدری

الکتریسته ساکن

نگاه اجمالی

بار الکتریکی و جرم ، دو خاصیت اساسی ماده هستند که معمولا از راههای گوناگون روزانه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. جرم با پدیده‌های گرانشی بارهای الکتریکی به دسته وسیعی از پدیده‌هایی که زیر عنوان کلی الکتریسته قرار می‌گیرند مربوط می‌شود. آن دسته از پدیده‌های مربوط به بارهای الکتریکی یا نسبت به ناظر ساکنند و یا اگر حرکتی هم داشته باشند حرکت آن بسیار کند است. به موضوعات مورد ببرسی الکتروستاتیک (یا الکتریسیته ساکن) را تشکیل می‌دهند. پدیده‌های مربوط به بارهایی که نسبت به ناظر متحرک‌ هستند مغناطیسی نیز می‌باشند، زیر عنوان الکترودینامیک بررسی می‌شوند.

سیر تحولی و رشد

پدیده‌های الکتریکی ، متجاوز از بیست و شش قرن پیش نخستین بار در یونان تشخیص داده شدند. در آن هنگام که میله کهربایی که با پارچه یا خز مالش داده شده است. اجسام سبک از قبیل پر و ریزه‌های کاه جذب می‌کند. همین پدیده در مورد میله شیشه‌ای مالشی داده شده نیز مشاهده می‌شود. از آنجا که نام یونانی کهربا ، الکترون است. ویلهام گیلیرب پزشک ملکه الیزابت اول ، نیروی اعمال شده توسط کهربایی مالش داده شده را نیروی کهربایی نامید تا آنرا از نیروی سیار ضعیف گرانشی تمیز کند. قرنها طول کشید تا معلوم شد که بار الکتریکی ، مانند جرم و یکی از خاصیتهای بنیادی ماده است.
فیلسوفان یونان از جمله تالس ، در قرن ششم قبل از میلاد فکر می‌کردند که مواد الکتریکی و مغناطیسی دارای نوعی محتوای غیر عادی یا غیر طبیعی هستند. در سال 1874 جورج جان استون استوفی فیزیکدان انگلیسی ، اظهار نظر کرد که الکتریسته بجای آنکه بصورت شاره باشد. از ذرات باردار منفی که وی آنها را الکترون نامید تشکیل می‌شوند. نخستین شاهد تجربی سیستمی که وجود الکترونها را نشان داد در سال 1897 بدست آمد و آن هنگامی بود که جوزن تامسون ثابت کرد که پرتوهای کاتودی از ذرات باردار منفی تشکیل می‌شوند. در میدانهای الکتریکی و مغناطیسی به شکلی منحرف می‌شوند که با قانون دوم نیوتن سازگار است.

ادامه مطلب...
۲۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری

چهار کاری که الکتروسکوپ انجام می دهد

ربایش یا رانش بین دوجسم دلیل قابل اعتمادی برای بارداربودن آن هاست. الکتروسکوپ یا برق نما، که دردوره ی راهنمایی با ساختمان آن آشنا شدید، ابزارساده ای است که ازآن برای نشان دادن باردار بودن یک جسم وتعیین نوع بارآن استفاده می شود. الکتروسکوپ ازیک میله ی فلزی تشکیل می شود که یک ورقه ی نازک طلا به آن لحیم شده است.

میله از داخل مهره ای نارسانا می گذرد وبه خارج از محفظه می آید. معمولا روی میله گلوله ی فلزی کوچکی قرار دارد. شکل زیر یک الکتروسکوپ ساده رانشان می دهد.


                                تصویر
هرگاه مقداری بارالکتریکی به کلاهک فلزی الکتروسکوپ درشکل بالا داده شود، روی تیغه و ورقه ی طلا توزیع می شود. تیغه ی فلزی و ورقه ی طلا چون یک نوع باردارند، یکدیگر را می رانند و ورقه ی بسیار سبک طلا ازتیغه ی فلزی دور می شود.
الکتروسکوپ باردار ابزارساده ای است که می توان آن رابه چهارمنظور زیر به کار برد.
1-تعیین بارداربودن یک جسم
2-تعیین رسانا یا نارسانا بودن یک جسم
3- تعیین نوع باریک جسم باردار
4- مقایسه ی میزان باردو جسم باردار

مثلا اگرجسمی رابه کلاهک فلزی یک الکتروسکوپ باردارنزدیک کنیم و تغییری در میزان انحراف ورقه ی طلای آن رخ ندهد، نتیجه می شود که جسم بدون باراست.

۲۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری