۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۱۶ ب.ظ مهدی حیدری
اطلاعیه

اطلاعیه

۲۹ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری
چهارشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۵۶ ب.ظ مهدی حیدری
کتاب “جهان کوانتومی” (ترجمه)

کتاب “جهان کوانتومی” (ترجمه)

بیگ بنگ: علم را می‌توان بعنوان نتایج تلاشی قلمداد کرد که بشریت در راستای فهم جهان پیرامونش انجام می‌دهد. از قرن هفدهم میلادی به بعد علم،آرام‌ آرام راه خود را از فلسفه جدا کرده و به حوزه‌های وسیعی منشعب شد. یکی از این حوزه‌ها فیزیک است که خود شامل مکانیک، الکترومغناطیس، اپتیک، ترمودینامیک ومی‌شود. علم مکانیک در فیزیک که تقریباً عموم مردم آن را با قوانین سه‌گانه نیوتن می‌شناسند، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایب شر است. این قوانین می‌توانند بسیاری از اتفاقات پیرامون ما را توضیح داده و هنوز هم کاربرد گسترده‌ای دارند: از ساخت آسمان‌خراش‌های عظیم گرفته تا پرتاب فضاپیماها. ملموس بودن این قوانین و همچنین کاربردی بودن آن‌ها باعث مقبولیت زیادشان شده است.

جهان کوانتومی
و چرا هر چیزی که احتمال وقوع دارد اتفاق می افتد؟
نام اصلی: THE QUANTUM UNIVERSE
And Why Anything That Can Happen, Does
نوشته: برایان کاکس و جف فورشاو (Brian Cox & Jeff Forshaw)
ترجمه: سیامک عطاریان
موضوع: فیزیک، کیهان شناسی
تاریخ انتشار: مهر ۱۳۹۳
تعداد صفحه: ۲۸۷
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com
قیمت: ۵۵۰۰ تومان

نسخه PDF به همراه نسخه ۶ اینچی مخصوص موبایل

دانلود خلاصه کتاب

ادامه مطلب...
۲۶ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری
چهارشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۵۰ ب.ظ مهدی حیدری
ماهیت ذره و موج در کوانتوم، دو گانگی موج و ذره

ماهیت ذره و موج در کوانتوم، دو گانگی موج و ذره

تا قبل از تولد فیزیک کوانتوم؛ دیدگاه ما نسبت به جهان بر مبنای فیزیک نیوتنی استوار بود. این دیدگاه برای جهان یک ماهیت ماشینی و مکانیکی قائل و معتقد بود جهان قابل پیش بینی است تا حدی که وجود یا عدم وجود انسان هیچ تاثیری در عملکرد جهان ندارد.
با تولد فیزیک کوانتوم و با ورود علم به دنیای درون اتم چیزهایی آنچنان شگفت آور کشف شدند که جهان بینی انسان نسبت به هستی و نسبت به خودش تغییر کرد. ماهیت ماشین وار جهان جای خود را به عالمی زنده ، آگاه ، غیر قابل پیش بینی و در عین حال کاملاً پاسخگو داد. فیزیک کوانتوم ذهن و آگاهی انسان را وارد بر واقعیتهای جهان می داند بطوریکه معتقد است بدون وجود انسان واقعیتها یعنی دنیای ماده اینگونه که مشاهده می شوند، وجود نمی داشتند. و مهمتر از همه نقش سطح آگاهی انسان در تاثیر گذاری بر وقایع جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از نگاه فیزیک کوانتوم جهان درون اتم بیشتر شبیه سرزمینی سحر آمیز است تا ادامه جهان طبیعی. قلمرویی عجیب که در آن نیروهای راز آمیز به مثابه چیزهای عادی قلمداد می شود و منطق دنیای ماده در آن جای ندارد.یکی از کشفیات حیرت انگیز فیزیکدان های کوانتوم این بود که اگر شما ماده را به تکه های کوچک تقسیم کنید، سرانجام به جایی می رسید که آن تکه ها الکترونها ، پروتونها و غیره – دیگر حاوی ویژگیهای شیء مادی نخواهند بود. مثلاً ما غالباً الکترون را به مثابه یک گوی کوچک در حال چرخش می پنداریم ، ولی این پندار از حقیقت بسیار دور است. گرچه الکترون گاه چنان عمل می کند که گویی یک ذره کوچک منسجم است، ولی فیزیکدانها دریافته اند که الکترون تقریباً واجد هیچ بعدی نیست. درک و تصور این گفته برای اغلب ما مشکل است چون هرچیزی در سطح وجود انسانی واجد بعد است با این حال چنانچه بخواهید عرض یک الکترون را اندازه بگیرید هرگز نمی توانید. چون یک الکترون مثل اشیای معمولی دیگری که می شناسیم نیست.

ادامه مطلب...
۲۶ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی حیدری